Fundusze Europejskie
Strona główna/O przedszkolu/Dlaczego Montessori

Dlaczego Montessori

Lata dziewięćdziesiąte przyniosły istotne zmiany w edukacji przedszkolnej.

Krytyka "starego wychowania", rosnące zaangażowanie w obronę praw dzieci oraz odkrycie zaskakujących fenomenów ujawniających się w dzieciach wychowywanych bez przymusu i w atmosferze wolności - fenomenów świadczących o autonomii wewnętrznego dojrzewania dziecka - kazało sięgnąć po nowe alternatywne metody pracy z dzieckiem. Owo poszukiwanie dla nauczycieli i rodziców naszego Przedszkola, realizuje się od prawie 10-ciu lat w pracy według koncepcji pedagogiki Marii Montessori.

Zarówno nauczyciele jak i rodzice odnaleźli w idei wychowania montessoriańskiego to, czego najbardziej potrzeba współczesnemu dziecku. Możliwość indywidualnego wszechstronnego rozwoju.

Troskę i szacunek dla specyficznych wymagań każdego dziecka. Warunki sprzyjające zdobywaniu wiedzy i praktycznych umiejętności poprzez własną aktywność w dobrze zorganizowanym otoczeniu. Doświadczanie radości ze współdziałania w nietypowym gronie rówieśniczym - grupa mieszana wiekowo. Miłość do drugiego człowieka, empatia i dobro.

Przekonanie wszystkich pracowników do montessoriańskiej filozofii edukacyjnej, pozwala w atmosferze szacunku i współpracy wspomagać dzieci w osiąganiu optymalnych wyników wierząc, że metoda ta pozwoli naszym dzieciom odnaleźć swoje miejsce we współczesnym świecie.

Różnice między przedszkolem tradycyjnym a przedszkolem nr 4

  • Pracującym według pedagogiki Marii Montessori Indywidualizacja pracy.
  • Grupa mieszana wiekowo.
  • Brak tradycyjnych zabawek - w zastępstwie proponujemy materiał dydaktyczny wspomagający wielokierunkowy, harmonijny rozwój dziecka.
  • Rodzeństwo przebywa razem w grupie.
  • Brak obowiązkowego leżakowania.
  • Obiad - drugie danie i zupa podawane w odstępie czasowym.
  • Pomoce edukacyjne dalece wykraczające ponad podstawę programową wychowania przedszkolnego.
  • Lekcje ciszy - zajęcia relaksujące i wyciszające, wprowadzające harmonię między dzieckiem a światem zewnętrznym.
do góry