Dlaczego Montessori
Lata dziewięćdziesiąte przyniosły istotne zmiany w edukacji przedszkolnej.
Krytyka "starego wychowania", rosnące zaangażowanie w obronę praw dzieci oraz odkrycie zaskakujących fenomenów ujawniających się w dzieciach wychowywanych bez przymusu i w atmosferze wolności - fenomenów świadczących o autonomii wewnętrznego dojrzewania dziecka - kazało sięgnąć po nowe alternatywne metody pracy z dzieckiem. Owo poszukiwanie dla nauczycieli i rodziców naszego Przedszkola, realizuje się od prawie 10-ciu lat w pracy według koncepcji pedagogiki Marii Montessori.
Zarówno nauczyciele jak i rodzice odnaleźli w idei wychowania montessoriańskiego to, czego najbardziej potrzeba współczesnemu dziecku. Możliwość indywidualnego wszechstronnego rozwoju.
Troskę i szacunek dla specyficznych wymagań każdego dziecka. Warunki sprzyjające zdobywaniu wiedzy i praktycznych umiejętności poprzez własną aktywność w dobrze zorganizowanym otoczeniu. Doświadczanie radości ze współdziałania w nietypowym gronie rówieśniczym - grupa mieszana wiekowo. Miłość do drugiego człowieka, empatia i dobro.
Przekonanie wszystkich pracowników do montessoriańskiej filozofii edukacyjnej, pozwala w atmosferze szacunku i współpracy wspomagać dzieci w osiąganiu optymalnych wyników wierząc, że metoda ta pozwoli naszym dzieciom odnaleźć swoje miejsce we współczesnym świecie.
Różnice między przedszkolem tradycyjnym a przedszkolem nr 4
- Pracującym według pedagogiki Marii Montessori Indywidualizacja pracy.
- Grupa mieszana wiekowo.
- Brak tradycyjnych zabawek - w zastępstwie proponujemy materiał dydaktyczny wspomagający wielokierunkowy, harmonijny rozwój dziecka.
- Rodzeństwo przebywa razem w grupie.
- Brak obowiązkowego leżakowania.
- Obiad - drugie danie i zupa podawane w odstępie czasowym.
- Pomoce edukacyjne dalece wykraczające ponad podstawę programową wychowania przedszkolnego.
- Lekcje ciszy - zajęcia relaksujące i wyciszające, wprowadzające harmonię między dzieckiem a światem zewnętrznym.